- https://www.badalona.cat/ca/serveis-ajuntament/cultura/agenda/la-veritat-i-letica-una-relacio-ineludible-per-begona-roman
- "La veritat i l’ètica: una relació ineludible" per Begoña Román
- 2025-10-21T18:30:00+02:00
- 2025-10-21T19:30:00+02:00
Dins el cicle Pensar i Fer
Dividirem la ponència en tres parts: en la primera abordarem les definicions d’ètica i de veritat, que no han estat invariables al llarg de la història de la filosofia. Són conceptes que, malgrat que mantenen una certa consistència, segons l’època es posa l’èmfasi en diferents aspectes. En una segona part, ens centrarem en per què hi ha una relació ineludible entre l’ètica i la veritat. L’ètica té per objectiu la vida bona i la vida bona és una recerca. Tota recerca té per objectiu aclarir una incògnita, i en això es requereix alguna noció de veritat. Podem discutir entre les diferents nocions de veritat, però al cap i a la fi es requereix d’algun nivell de contrastació amb la realitat per orientar el pensament i la vida. El procés d’esdevenir humà depèn de la socialització, requereix del diàleg al que entenem com l’art de buscar la veritat en el punt de vista de l’altre. Doncs bé, la pretensió de veritat és una condició de possibilitat de l’argumentació, del diàleg, i aquest és un aspecte cabdal en la recerca de la vida bona. En la tercera part abordarem les dificultats de l’ètica, de la recerca de la vida bona, en l’era de la postveritat. Reivindicarem l’esperança que s’alimenta d’aquesta ineludible relació: per què la vida bona és inseparable de la vida autèntica, i aquesta no pot prescindir de la veritat. Igualment, la veritat no arriba a ser descoberta sinó per un interès en ella, un interès emancipador.

Begoña Román, professora agregada de la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona. Dos són els principals temes de la seva recerca a Ètica: la qüestió dels fonaments (des d’una perspectiva deontològica, kantiana i dialògica) i l’ètica aplicada (la bioètica, els serveis socials, l’Administració pública i la intel·ligència artificial). Presideix el Comitè d’Ètica de Serveis Socials de Catalunya. És vocal del Comitè de Bioètica de Catalunya, del Comitè per la Integritat a la Recerca de Catalunya, del Comitè d’Ètica Assistencial i del Comitè d’Ètica de la Recerca amb Medicaments, aquests dos últims de l’Hospital Clínic de Barcelona. Ha publicat més de 75 articles en revistes especialitzades i diversos llibres, d’entre els quals destaca Ética de los servicios sociales (2016).
Inscripcions
La participació en el cicle requereix inscripció prèvia. Aquesta es pot formalitzar a través dels següents canals:
- De manera presencial al Centre Cultural El Carme
- Mitjançant correu electrònic a: espaibetulia@badalona.cat
- Per via telefònica al: 934 83 29 48
El cicle es durà a terme al Centre Cultural El Carme
- Quan?
-
21/10/2025 de 18:30 a 19:30
(Europe/Madrid / UTC200)
- On?
- Centre Cultural El Carme Carrer de Francesc Layret, 78, 82, 08911 Badalona, Barcelona
- Nom de contacte
- Espai Betúlia
- Telèfon de contacte
- 93 464 62 55
- Organitzador
- Espai Betúlia
- Gratuït
- Sí
- Web
- Lloc web extern
- Venda d’entrades
- Lloc web extern
- Inscripció
- Lloc web extern
- Afegiu l'esdeveniment al calendari
- iCal