- https://www.badalona.cat/ca/actualitat/agenda/36219
- Arqueologia del saber, genealogía del saber i estètica de l’existència: Michel Foucault
- 2023-11-23T19:00:00+01:00
- 2023-11-23T20:30:00+01:00
23 de novembre a les 19 h
Per Luís Roca Jusmet
Dins del curs PENSAR I FER. SEMINARI DE FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA
La filosofia contemporània es revela com una manera activa de pensar i parlar sobre el llenguatge i la ciència, l’ésser de les coses i l’existència, l’humà i la societat. La seva finalitat —i la d’aquest seminari, coordinat per Pere Montaner— continua sent esquivar la incertesa i aconseguir una forma més lúcida, lliure i sàvia de viure.
L’estructuralisme filosòfic analitza la realitat social i política a partir de la noció d’estructura i descobreix que qualsevol aspecte de la vida humana forma part d’un sistema organitzat del qual depèn. L’estructuralisme va néixer amb la lingüística de Saussure i es va estendre a les ciències humanes, l’antropologia, la psicoanàlisi i el marxisme. A través de la crítica a les estructures (de la cultura i la història, de la societat i la política, del coneixement i l’acció), els filòsofs estructuralistes revelen el
teixit de relacions que donen origen i raó de ser a l’home. Michel Foucault (1926 –1984) centra la seva reflexió en les relacions entre el subjecte humà, el poder i la veritat. Des dels seus estudis arqueològics sobre el saber, els seus treballs genealògics
sobre el poder, la governabilitat, la biopolítica i la cura d´un mateix, posa al descobert que les maneres de pensar o els continguts del saber, en qualsevol moment de la història, són el resultat de lluites pel poder. Pertanyen a l’àmbit postestructuralista els
filòsofs Jacques Derrida i Gilles Deleuze.

Luis Roca Jusmet és catedràtic de filosofia, professor i escriptor. Autor de Redes y obstáculos (2010), Ejercicios espirituales para materialistas. El diálogo (im)posible entre Pierre Hadot y Michel Foucault (2017) i Manifiesto por una vida verdadera (2023). Ha estat docent de batxillerat i d’universitat. És col·laborador habitual de les revistes de filosofia Paideia, Enrahonar i Dorsal.
Assistència lliure. L’aforament, però, és limitat. Recomanem inscripció prèvia trucant al telèfon 93 464 62 55 o escrivint a espaibetulia@badalona.cat i indicant nom, cognoms i telèfon.
- Quan?
-
23/11/2023 de 19:00 a 20:30
(Europe/Madrid / UTC100)
- On?
- Espai Betúlia
- Afegiu l'esdeveniment al calendari
- iCal